Ceny promocyjne

1 lutego 2014 Artykuły  No comments

Procedurę ustalania cen sezonowych (seasonal pricing) trzeba odróżniać zarówno od stosowania cen obniżonych (discount pricing), jak i tzw. cen promocyjnych (promotional pricing). Cena obniżona jest jakby usłu-gowym odpowiednikiem ceny przecenionego dobra materialnego. Sprzedaż nie wykorzystanych miejsc po znacznie obniżonych cenach tuż przed odlotem stosują od dawna linie lotnicze, a pomysł ten został z czasem przejęty przez liczne biura podróży. Ponieważ w większości przypadków zakup świadczeń odbywa się na długo przed planowanym urlopem czy wakacjami, wielu sprzedawców, na 4-6 tygodni przed rozpoczęciem turnusu, oferuje „spóźnialskim” („late bookers”) nie sprzedane miejsca po obniżonych cenach. System ten pozwala na zmniejszenie straty z powodu niewykorzystania usługowego potencjału.

Ceny promocyjne opierają się na swego rodzaju odwróceniu idei cen obniżonych: sprzedawcy oferują je nabywcom, którzy decydują się na zakup świadczeń ze znacznym wyprzedzeniem czasowym. Zniżki dla „wczesnych klientów” („early bookers”) są dla przedsiębiorstwa opłacalne. Kształtują one pozytywny wizerunek firmy, przyczyniają się do przyspieszenia obrotu kapitału, a także inspirują wzrost zakupów, ponieważ pierwsi klienci często namawiają krewnych, przyjaciół i znajomych do wspólnych wyjazdów. Tego rodzaju zachowanie powoduje, iż „innowatorzy zakupów” mogą spełniać rolę liderów lansujących nowe wzorce turystycznej konsumpcji.

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>